یزدان پلیمر غرب

لوله پلیکا | لوله پلی اتیلن

یزدان پلیمر غرب

لوله پلیکا | لوله پلی اتیلن

لوله پلیکا

لوله پلیکا چیست؟

لوله پلیکا از نخستین لوله های مورد استعمال در صنایع ساختمانی بوده و انبوهی از لوله های مصرفی در درون ساختمان ها از این آلیاژ است. پلیکا گونه ای از آلیاژ پلیمر می باشد که به مباهات و فخر نخستین کاشف این آلیاژ برای لوله ها به نام پولیکا به این نام شناسایی می شوند.
پلیکا ها به دو صورت pvc وu-pvc موجود است که اختلافی در این دو آلیاژ وجود دارد که پر اهمیت ترین آن ها به این مبحث مربوط است که آلیاژ u-pvc به صورت رقیق شده آلیاژ pvc می باشد.
شیوه فرآوری لوله پلیکا
پلیکا دارای سه تیپ رایج روش تولید می باشند که به تشریح زیر است:
1.شیوه فرآوری اکستروژن
2.شیوه فرآوری پوشش دهی دورانی
3.شیوه فرآوری تزریق یا فشاری
مسلماً لازم به ذکر است که شیوه فرآوری اکستروژن برای تولید لوله های پلیکا به کار می رود.
حالات مصرف لوله پلیکا
کثیرترین کارآیی آن ها مربوط به ساختمان ها می باشد که در موارد زیر استفاده می شود:
1.انتقال فاضلاب ساختمانی
این مورد از پر کاربرد ترین مصارف قابل استفاده از این لوله می باشد زیرا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و بسیار مناسب می باشد.مراد از فاضلاب ساختمانی، آب های مصرفی در بخش آشپز خانه، حمام، سرویس بهداشتی و ... می باشد.

2.کابل برق و مخابرات
برای تردد سیم برق و کابل های مخابراتی درون ساختمان ها باید از لوله های پلیکا استعمال
نمود. به دلیل عبور سیم های برقی و مخابراتی از مواضعی همانند زیر زمین و جداره دیواره همیشه در معرض خطر قرار دارند که صدمه ببینند بنابراین باید از درون لوله هایی تردد داشته باشند که هزینه کثیری نداشته باشند.
لوله های مورد استفاده در اینچنین موارد متفاوت می باشند این لوله ها هیچگونه فشاری را تحمل نمی کنند و احتیاج به ضخامت زیادی نیستند.
3.ناودانی و ونت
برای منتقل کردن هوای مازاد درون ساختمان که به اصطلاح به لوله ونت مشهور می باشند از لوله های پلیکا با ضخامت پایین استفاده می شوند زیرا این لوله ها فشار زیادی را تحمل نمی کنند.
مزیت لوله پلیکا
مزیت های این لوله ها به اختصار زیر است:
1.ایستادگی در برابر خوردگی و سایش
این لوله ها به علت قرار گیری در زیرخاک همواره در معرض فرسایش هستند ازین رو لوله های پلیکا مقاومت بالایی در برابر خوردگی و سایش دارند.
2.وزن سبک
متمایز بودن لوله پلیکا در برابر لوله فولادی ک وزن بالایی دارند و برای تردد و نصب مشکل آفرین هستند و احتمال آسیب رساندن به اپراتور نصب را دارند.
3.قیمت ارزان و اقتصادی
این لوله ها نسبت به لوله هایی نظیر پلی اتیلن که از قیمت بالایی برخوردارند مقرون به صرفه تر و اقتصادی تر هستند.
4.ضد حریق و آتشسوزی
مقاوم بودن در برار احتراق و ایمنی بودن
5.رسانایی الکتریکی و حرارتی
اطمینان بخشی از اینکه در صورت اتصال کابل های برق هیچ گونه سرایت الکتریکی به قسمت های دیگر وجود نخواهد داشت. همچنین از ضریب انتقال حرارت پایین بهره مند هستند.
معایب لوله پلیکا
1.شکننده بودن
لوله های پلیکا اگر در محل هایی قرار گیرند که تحت فشار بالایی باشند موجب پایین آمدن طول عمر عملکرد آن ها می شوند.(تحمل کم در مقابل ضربه)
2.عدم انعطاف پذیری
این لوله ها دارای شکنندگی می باشند که انعطاف پذیر نیستند و نمی توان آن ها را شکل داد.می شود جهت بالا بردن انعطاف پذیری آن ها به آلیا upvc مقداری ماده جهت نرم کنندگی افزود که در این صورت موجب بالارفتن خطر احتراق لوله می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد